2023-08-18 06:10Pressmeddelande

Nominera till Värmlands Turismpris 2023

Grafik Värmlands Turismpris

Nu är det dags att nominera din kandidat till Värmlands Turismpris 2023. Med priset uppmärksammar Visit Värmland aktörer som bidragit till att utveckla den värmländska besöksnäringen på ett innovativt och nytänkande sätt.

Vinnaren får en check på 10 000 kronor som ska användas till utbildning eller något annat som kan vara till hjälp att utveckla verksamheten ytterligare. Dessutom får vinnaren den stora äran att vara Värmlands kandidat till den riksomfattande tävlingen Stora Turismpriset som i år delas ut för den 30:e gången.

– Värmlands Turismpris är ett viktigt pris. Det är ett sätt för oss att hylla alla innovativa entreprenörer och lyfta besöksnäringen, säger Mia Landin, vd på Visit Värmland.

Stora Turismpriset delas ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism den 6 december i samband med konferensen Besöksnäringen och vinnaren får 100 000 kronor.

Fram till den 6 september har alla möjlighet att nominera sin kandidat till Värmlands Turismpris. Visit Värmland utser sedan tre finalister och vinnaren utses av juryn som består av Visit Värmlands styrelse. Vinnaren avslöjas i mitten av september och kommer också att uppmärksammas på Värmlands Besöksnäringsdagar den 9-10 november.

Kriterierna för Värmlands Turismpris och Stora Turismpriset är:

Huvudkriterium: Pristagaren bidrar till nytänkande och innovativ utveckling av besöksnäringen.

Hållbarhetskriterium: Pristagaren utvecklar metodiskt och målmedvetet en hållbar verksamhet.

Kunskapskriterium: Pristagaren utvecklar, sprider och delar nya färdigheter och kunskaper för att stärka besöksnäringen och dess roll i samhället.

Tidigare vinnare av Värmlands Turismpris:

2022: Mattila natur- och kulturförening
2021: Gamla kraftstationen i Deje