2024-04-25 12:29Pressmeddelande

Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet

Två personer som åker slalomVärmland blir vanligare som vinterdestination bland utländska besökare.

Den positiva trenden håller i sig. För tredje månaden i rad ökar Värmland när det kommer till kommersiella övernattningar. Under februari steg antalet gästnätter med åtta procent jämfört med februari 2023. Det är den tredje största procentuella ökningen i landet.

Värmland tar plats som en destination som allt fler väljer för sin semester. Under februari 2024 var det endast Dalarna och Halland som ökade mer procentuellt när det gäller gästnätter, jämfört med samma period förra året. Antalet gästnätter är nu uppe på samma nivå som 2019, det vill säga innan pandemin, enligt siffror från Tillväxtverket.

Den stora ökningen sker tack vare att fler utländska besökare väljer att semestra i Värmland – 34 procent fler jämfört med februari 2023. Går man tillbaka till 2019, innan pandemin, så är ökningen hela 52 procent. Gästerna kommer fortsatt från Danmark, Norge, Tyskland och Nederländerna och drygt två tredjedelar övernattar på privat förmedlade stugor och lägenheter (SoL).

– Detta är naturligtvis oerhört positivt och jag tror att vi kommer att se ännu fler utländska besökare i Värmland i framtiden då vintersäsongen tenderar att bli kortare i centrala Europa, säger Mia Landin, vd för Visit Värmland.

Även de nationella gästnätterna ökar med en procent och Värmland är ett av endast fem län i landet som ökar på den inhemska marknaden. På nationell nivå minskar de svenska gästnätterna med 0,7 procent. De flesta gästerna, 63 procent, väljer privata stugor och lägenheter som boende och 26 procent väljer hotell.

– ­Det här visar hur viktig besöksnäringen är för vår ekonomi. Enbart de värmländska logiintäkterna under februari 2024 stod för 136 miljoner kronor. Blickar vi tillbaka till 2023 stod omsatte logiintäkterna en miljard kronor och cirka 5 700 värmländska arbetstillfällen år 2022, säger Mia Landin.

Statistiken hos Tillväxtverket kan du ta del av här.