2021-09-22 09:00Pressmeddelande

Smaka på Värmland 25-26 september 2021

Visit VärmlandVisit Värmland

Den som vill ta del av Värmlands alla smaker bör göra sig redo, helgen den 25–26 september är det nämligen dags för Smaka på Värmland 2021. Besök Värmlands 106 företagare på 69 olika platser runt om i Värmland för att handla lokala råvaror på plats och smaka på det bästa av Värmland.

– Till helgen är besökare och boende i Värmland välkomna att ta del av lokala mathantverk och närproducerade råvaror från hela Värmland. Bland alla producenter, gårdsbutiker och verksamheter finns nästan alla länets kommuner representerade och tillsammans bildar de en fantastisk smakrunda för alla besökare, säger Pernilla Samuelsson, projektledare på Nifa.

Lokala producenter, gårdsbutiker och verksamheter visar upp och säljer mathantverk och relaterade produkter på sin hemort samt via Whiteguide certifierade restauranger, caféer och andra aktörer som lagar mat och fika med värmländska råvaror. De drygt 100 mataktörerna har öppet kl. 10-16 både lördag och söndag och restauranger har minimum öppet kl. 12-16 både lördag och söndag.

– För att det ska vara enkelt för alla besökare att göra en smakrunda genom hela Värmland bland alla mataktörer har vi tagit fram en tryckt och en digital karta. Tryckta kartor finns att hämta på turistbyråer och i olika butiker och den digitala kartan finns på visitvarmland.com. En del mataktörer har medverkat tidigare och en del är med för första gången i år vilket är väldigt roligt. Flera av aktörerna kommer att stå tillsammans, på vissa plaster kan man som besökare hitta två eller tre aktörer ihop, säger Linnéa Palmqvist, Turist & Destinationsutvecklare på Visit Kristinehamn.

I årets upplaga av Smaka på Värmland 2021 finns ett stort urval av matproducenter, värmländska gårdsbutiker samt Caféer och restauranger. Du hittar bland annat den enda spirulinafarmen i norra Europa, flera musterier som tillverkar äppelmust och säljer egentillverkad sylt och marmelad, närodlade grönsaker för säsong, handgjorda chokladpraliner, ägg direkt från gården, ekologiskt kött, värmländsk honung och goda kombuchadrycker men även produkter för det dukade bordet som bivaxdukar och lerkrukor. Dessutom får besökare möjligheten att se och lära sig hur vissa produkter framställs, kolla på fina djur som finns på gårdarna eller slå sig ned för att njuta av god värmländsk mat och hemgjorda bakverk.

– Vi hoppas på att många ger sig ut i helgen och besöker alla mataktörer. Smaka på Värmland är en härlig matfest och är ett perfekt tillfälle att ge sig ut för att upptäcka nya platser och smaker. För den som åker längre och önskar boende finns flera alternativ på Visit Värmlands webb, säger John Zafaradl, projektledare på Visit Värmland.

För mer information om Smaka på Värmland 2021 kontakta:
Pernilla Samuelsson, projektledare Nifa: pernilla.samuelsson@nifa.se, 073 080 41 33.

John Zafaradl, projektledare Visit Värmland: john.zafardl@visitvarmland.com, 070 260 56 48.