2022-06-30 16:52Nyheter

Tina Thörners tips för att bli en smartare bilförare

null

Var med i FIA SmartDriving Challenge to Höljes RX och bli en bättre och smartare bilförare! Det enda man behöver är en smartphone och en bil med bluetooth. Bränsle eller ålder på bilen spelar ingen roll. Alla kan vara med.

Ladda ner appen och delta i FIA SmartDriving Challenge to Höljes RX

Blir du den smartaste bilföraren i Höljes? När du laddar ner appen FIA SDC och kopplar upp den i bilen mäts din bilkörning och du får poäng i hur smart och miljövänligt du kör. Får du poäng över 1200 har du möjlighet att vinna tillbaka pengarna för din biljett och en sommarbil! Under eventveckan 24/6-3/7 tävlas 10 biljetter ut varje dag - till de bilförare med högst poäng.

Tinas tips för att bli en smartare bilförare

• Distraktioner – Håll fokus på vad som händer omkring dig. Att använda mobilen när du kör sänker dina poäng och är en säkerhetsrisk.
  • Stress – Planera din körning för att undvika stress. Ta en paus och passa på att se den Värmländska naturen och kanske en fika på vägen?
  • Var beredd – Genom att hålla fokus på väg och trafik är viktigt för din säkerhet. Försök att förekomma andra bilisters beteende genom att analysera vad som händer
  • Jagaren – kör lugnt och mjukt och jaga inte ikapp andra bilar bara för att köra om • Släpp cruise control. När cruise control använd i uppförs- eller nedförsbacke får motorn kämpa hårt för att hålla jämn hastighet. Genom att inte använda cruise control kan du spara en stor mängd bränsle
  • Genom att accelerera och sänka farten och accelerera igen spenderar du en stor mängd bränsle. Försök att hålla en jämn hastighet.

Kontakt för mer information:

Pernilla Bredberg, pernilla.bredberg@visitvarmland.com, tel. 070-535 93 41
André Liljemark, andre.liljemark@torsby.se, tel. 073-097 39 37