2024-05-14 12:53Nyheter

Familjevänliga Ekenäsleden på Värmlands sydspets invigd

Barn som springer på klippor vid VänernElever från Botilsäters skola deltog under invigningen och premiärvandrade Ekenäsleden.

Nu är Ekenäsleden, Säffles första kvalitetssäkrade Hiking Värmland-led, invigd. Det är en led som passar hela familjen och som stärker Ekenäs som besöksmål.

Tillsammans med elever från Botilsäters skola invigdes Säffles första Hiking Värmland-led under onsdagen den 8 maj. Ekenäsleden är närmare fem kilometer lång och ligger vackert belägen vid Värmlands sydspets. Längs den lättvandrade leden finns flera utkikspunkter med utsikt över Vänern, Lurö skärgård, Djurö nationalpark i öster och Kinnekulle i syd.

– Det känns så himla gott! Markeringarna sitter där de ska, skyltarna står stadigt och leden är röjd till perfekt skick. Jag tror att besökarna kommer att njuta av naturen, lugnet och utsikten när de vandrar leden, säger Helena Karlsson, projektledare Säffle kommun.

Ekenäsleden i sig är inte ny men har nu anpassats för att möta de kvalitetskriterier som ställs för att bli en Hiking Värmland-led. Certifieringen är ett steg i arbetet med att stärka Ekenäs attraktivitet som plats.

– För Ekenäs är såklart varje steg i utvecklingen av området viktigt. Vi märker att intresset för natur och vandring är stort och vi hoppas ju såklart att fler besökare ska upptäcka Ekenäs genom Hiking Värmland-leden, säger Helena Karlsson.

Inom Hiking Värmland finns det nu 22 vandringsleder som är kontrollerade och godkända för att lederna ska hålla hög kvalitet och fungera långsiktigt. Ekenäsleden har många fina kvaliteter och är en viktig pusselbit i utbudet av Hiking Värmland-leder.

– Den fyller många funktioner för platsens attraktion och är en resurs för såväl besöksnäring som friluftsliv och folkhälsa. Eftersom det är en barnvänlig, lättvandrad led nära vattnet och det finns en restaurang och glasskiosk vid starten och en badplats utmed leden så når den många målgrupper. Det är en bra dagsutflykt helt enkelt, säger Andreas Norum, projektledare på Visit Värmland.

Visit Värmlands hemsida kan du hitta fler Hiking Värmland-leder.

För frågor om Ekenäsleden kontakta:
Helena Karlsson, projektledare Säffle kommun, tel: 0533-681507, helena.karlsson3@saffle.se

För frågor om Hiking Värmland kontakta:
Andreas Norum, projektledare Visit Värmland, tel: 054-7766006, andreas.norum@visitvarmland.com